Generatie Z op de werkvloer
Generatie Z begint onmisbaar te worden op de arbeidsmarkt. Deze generatie, die na 1995 geboren is, is opgegroeid met technologie. Wereldnieuws, internet en de smartphones zijn voor hen van jongs af aan al de normaalste zaak van de wereld. Dat heeft er ook voor gezorgd dat deze generatie andere wensen en verwachtingen heeft als het om werk gaat. Daar moeten we op de arbeidsmarkt op inspelen, want dit zijn niet alleen de medewerkers van vandaag, maar ook van morgen. In dit blog lees je alles over generatie Z. We vertellen je meer over de kenmerken van deze generatie en hoe je hierop kan inspelen op de werkvloer. Ready for Gen Z? Let’s go!
Wie is Gen Z?
Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010. Ze hebben altijd toegang gehad tot internet en zijn daarmee ware digital natives. Door de grote hoeveelheden aan data die zij altijd al beschikbaar hebben gehad, wordt deze generatie ook wel de i-generatie of Generatie Einstein genoemd. Het zijn echte wereldburgers dankzij al het nieuws dat zij via allerlei kanalen binnenkrijgen. Toch zijn ze zelf vooral op zoek naar persoonlijk contact, al hoeft dit niet persé face-to-face te zijn. Op werkgebied zie je ook duidelijke verschillen met de eerdere generaties. De “zo doen wij dat altijd”- mindset is niet aan hen besteed. Maar wat dan wel?
Dit wil Generatie Z op de werkvloer
Generatie Z is op zoek naar een baan die bij hen past. Een stabiele financiële basis is belangrijk, maar werk doen waar je niet gelukkig van wordt, is niet hun stijl. Een belangrijk verschil met millenials: een Gen Z wil graag impact maken. Doordat ze opgegroeid zijn in een tijd van economische crisis en terroristische dreiging, zijn ze zich enorm omgevingsbewust. Daar willen zij een verschil in maken. Dat willen ze ook op het werk doen. Onderdeel zijn van een team is key. Een belangrijke quote voor deze generatie is als volgt omschreven:
“Generatie Z wil niet leven om te werken, maar ze willen juist werken om te leven.”
Maar wat wil Generatie Z op de werkvloer? Wij geven je graag enkele essentiële kenmerken.
Zekerheid
In een wereld waar we alles onzeker lijkt, alles duurder wordt en er verschillende crisissen zijn, wil Generatie Z één ding, namelijk: zekerheid. Dit zien we terug in een sterke financiële basis en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Denk aan een vast contract of werkgeversverklaring bij het kopen van een huis. Zelfs als het niet hun droombaan is, kan deze groep er toch voor kiezen om een baan te nemen waar de bovengenoemde aspecten zéér aantrekkelijk zijn. Zolang ze maar de zekerheid hebben om te kunnen leven. Lees de bovenstaande quote nog maar eens. 😉
Tech-savvy
Generatie Z is vanaf hun geboorte omringd met technische apparaten. Zo zijn ze altijd verbonden en hebben ze overal toegang tot informatie. Grenzeloze communicatie is hierdoor normaal. Je kan wel stellen dat deze groep mensen écht tech-savvy zijn. Ze zijn technisch zeer vaardig. Ideaal als je in de IT of life sciences-wereld wilt werken, toch?
Hoe kan je dus als bedrijf ook tech-savvy zijn om deze generatie aan te spreken? Simpel, zorg ervoor dat er aan hun technische behoeften niets ontbreekt. Denk aan het aanbieden van e-learnings, het digitaliseren & automatiseren van bedrijfsprocessen, de mogelijkheid om online samen te werken én natuurlijk supersnel internet.
Concurrerend
Concurreren met leeftijdsgenoten. Concurreren met ouders en hun verleden. Concurreren met de klok. Generatie Z is altijd competitief en de focus is gericht op het allerbeste. Waarom? Omdat ze te allen tijde kunnen vergelijken ligt hier veel druk achter. Geduld is iets wat deze generatie niet heeft. Ze moeten snel handelen om als eerste te krijgen wat ze willen.
Als werkgever speel je hierop in door veel ontwikkelingsmogelijkheden te bieden. Gen Z staat open voor verandering. Zowel binnen een bedrijf als voor eigen persoonlijke ontwikkeling. Het bieden van een werkplek waar Gen Z kan groeien, levert je uiteindelijk loyaliteit en vertrouwen.
Verandering wordt omarmd
Deze generatie heeft veel kennis over verschillende onderwerpen. Altijd toegang tot informatie levert dus ook voordelen op. Zo zijn ze in staat om zichzelf snel aan te passen en gaan ze altijd op zoek naar nieuwe ideeën. Een bedrijf waar verandering wordt omarmd, trekt Gen Z automatisch meer aan.
Diversiteit is normaal
Opgroeien in een diverse wereld. Dat kent Gen Z als de beste. Iedereen is normaal, diversiteit is normaal. En dan maakt het niet uit naar welk aspect je kijkt. Een groot deel van deze generatie is meer op hun gemak met hun geaardheid en etniciteit. Dit verwachten ze ook van de werkgever.
De werkgever moet net als Gen Z diversiteit heel normaal vinden. Gebeurt dit niet? Dan trek je minder jonge werknemers aan.
Hoe ziet dan deze werkomgeving eruit? Het valt namelijk wel op als er alleen mannen werken in één organisatie. Een variatie binnen je personeel is dus heel normaal en zal deze generatie meer aanspreken. Denk hierbij aan de verhouding man/vrouw, etnische achtergrond, gelijke arbeidsomstandigheden en vooral openheid over deze diversiteit. Hoe ‘normaler’ deze werkomgeving eruitziet, hoe beter dus.
Meer weten?
Wil je meer insights over Generatie Z op de werkvloer of wil je weten hoe we deze doelgroep aanspreken? Neem dan contact met ons op. Wij zoeken namelijk graag met je mee naar IT of life sciences-talent dat bij je past en blijft.
Op zoek naar IT talent?
Knop
Naam recruiter
Recruiter