Onboarding: nu belangrijker dan ooit
Onboarding is het inwerkproces van nieuwe medewerkers. Met als belangrijk doel je nieuwe medewerkers comfortabel te laten landen in je organisatie. Als je dit goed doet, voorkom je een hoog personeelsverloop. In het partnership met opdrachtgevers speelt Formorrow een belangrijke rol in de onboarding van talent. Maar ook in het verdere inwerktraject blijft er een solide samenwerking tussen opdrachtgever en Formorrow van kracht.
Wat is die rol van Formorrow tijdens de onboarding en het verdere inwerken precies? Partners Manja van de Grind, IT Lead bij ABN AMRO, en Sven Oosterhoff, Head of Research & Data Technology bij UMC Utrecht, blikken met ons terug op de impact van de Formorrow-methode in hun team en organisatie.
Even voorstellen: wie zijn Manja en Sven?
Als IT Lead bij ABN AMRO staat Manja van de Grind aan het roer op het gebied van alle betaalinstrumenten van de bank en Open Banking API’s. Ze heeft zes teams onder zich. Manja heeft als Engineering Lead heel wat junioren mogen zien groeien in haar teams en organisatie. Sven Oosterhoff is op zijn beurt ook geen onbekende in de bankwereld: zijn samenwerking met Formorrow begon namelijk bij de ABN AMRO. En die samenwerking beviel hem zo goed dat hij deze heeft doorgezet in zijn rol bij UMC Utrecht. Sven is daar verantwoordelijk voor verschillende teams met onderzoekers en mensen die met data werken. Hij is verantwoordelijk voor zeven Agile teams; vijf teams die zich richten op het leveren van centrale data-producten en -beleid, en twee teams die zich richten op tooling en infrastructuur.
Hoe de samenwerking begon
Manja werkt al heel wat jaren samen met Formorrow. Ze begon met Formorrow-talent in haar eigen team, en dat ging hartstikke goed. Hoe de samenwerking is ontstaan? Heel simpel eigenlijk. Ze nam het stokje over van haar voorgangers, die ook al jaren met Formorrow samenwerkten. Volgens Manja komt dat omdat Formorrow er goed in is om de juiste mensen bij de profielen te vinden, en dat is niet vanzelfsprekend in de IT. “Het soort profielen dat ik zoek in de teams is best wel een beetje ‘nerdy’, maar tegelijkertijd moeten het ook communicatief handige en slimme talenten zijn.” Sven heeft een vergelijkbare ervaring. “De trainees krijgen de begeleiding die een starter op de arbeidsmarkt nodig heeft. Zoals de focus op persoonlijke skills naast de inhoudelijke vaardigheden van een persoon”. Grappig detail: Sven is zijn eigen carrière ook via een vergelijkbaar traject gestart. “Daar heb ik veel van geleerd, dat gun ik eigenlijk iedereen. Een traineeship is de perfecte start op de arbeidsmarkt als jij jezelf beter leert kennen, zodat je je vanuit dat vertrekpunt verder kunt ontplooien.”
Sven ziet dat het tijd kost om een starter te begeleiden in de persoonlijke ontwikkeling. “Maar het is óók erg belangrijk. Want door starters de ruimte te geven om hun toekomst in eigen hand te nemen, leren ze wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze nodig hebben om door te groeien. En dat zie je natuurlijk ’t liefst gebeuren binnen je eigen organisatie”. Volgens Sven vult de Formorrow Academy een cruciale rol op drie punten. “Naar mijn idee raakt het programma drie aspecten; het vinden van de juiste kandidaat op de juiste plek, de persoonlijke ontwikkeling van een kandidaat en de inhoudelijke ontwikkeling van de kandidaat in de functie. Deze dingen samen zorgen voor een heel succesvol fundament.”
De urgentie van soft skills
Een zo divers mogelijk team is volgens Manja van groot belang. Diversiteit is een enorme toevoeging aan de dynamiek van het team en daardoor presteert het team beter. De medewerkers van Formorrow zijn jongelui die net van hun opleiding afkomen, enkel een aantal hebben werkervaring. “Dat vind ik het mooie aan de tweejaarconstructie van de Academy, daarmee krijgen ze een sterk fundament mee. Belangrijke zaken als; wie ben ik eigenlijk? Hoe functioneer ik in een groep? Hoe kijk ik naar de wereld? Past dit wel bij me? Dit zijn enorm belangrijke vragen als je net het werkzame leven instapt, al helemaal bij een bedrijf zo groot als ABN AMRO.” De meeste profielen die bij ABN AMRO binnenstromen zijn mensen die bijzonder technisch zijn en heel erg goed op de hoogte van de laatste trends en mogelijkheden op technische ontwikkeling. “Maar naast het hebben van goede hard skills zijn de sociale skills onmisbaar. Door de trainingen uit de Formorrow Academy worden mensen echt een stuk communicatief vaardiger en dat is belangrijk voor persoonlijke ontwikkeling”, vertelt Manja.
Voorkom dat je bedrijfsblind wordt
Nieuwe innovaties binnen het bedrijf moet je stimuleren en van buitenaf halen. Over de rol die starters daarin spelen is Manja erg enthousiast. “Zij brengen met name nieuwe inzichten, maar ook technologieën, de organisatie in en dat stimuleert innovatie. Het geeft nieuwe inzichten aan de rest van het team, wat natuurlijk leerzaam voor het hele team is.” Junioren zorgen ervoor dat hetgeen wat op dit moment ‘daarbuiten’ speelt, in de organisatie wordt gebracht. Als je een team hebt met mensen die al langere tijd in een bedrijf werkt, dan kunnen ze een soort ‘bedrijfsblind’ worden. Op een gegeven moment kijkt men vooral naar wat er intern gebeurt in plaats van; “Wat gebeurt er daarbuiten? Wat zijn de ontwikkelingen? Hoe kijkt de wereld naar bepaalde zaken?” Door het hebben van een divers team kan je op verschillende manieren naar materie kijken. Je ziet dat het toevoegen van junioren ervoor zorgt dat een heel team gaat groeien. Junioren komen binnen en gaan vragen stellen als; “Waarom doen we dat zo? Hoe zit dat in elkaar? En dan kom je echt niet weg met een antwoord als; dat hebben we altijd al zo gedaan.”
Daarom neemt Manja talent van Formorrow aan, zeker in deze tijden waarin we online onboarden en werken. Het voegt iets toe aan je team, die dynamiek en diversiteit. “Dat heb ik altijd nodig. Het is fijn voor de andere teamleden als er iemand binnenkomt die weer een verse blik op zaken heeft en wat anders zegt dan de anderen.” Die samenstelling leidt bij Manja tot een gemotiveerd team. “Als je een gemotiveerd team hebt dat er zin in heeft, dan zit er ook veel loyaliteit in. Dat creëert gedrevenheid én levert op voor onze klanten. Snel leveren met een hoge kwaliteitsstandaard. Wie wil dat nou niet? Voor alle kanten is dat een win-win!”, lacht ze. Manja weet zeker “hoe gelukkiger je mensen, hoe beter de producten.”
Ook Sven voelt dat er iets gebeurt met de energie doordat hij starters heeft aangenomen. “Je merkt gewoon dat dat een hele frisse wind laat waaien door het team. Ik vind het belangrijk balans te hebben in de senioriteit in het team. Je ziet dat het de sfeer beïnvloedt. Dat heb ik wel echt geleerd, dat het in meerdere opzichten belangrijk is om naar de diversiteit van je team te kijken, in alle opzichten. Leeftijd en ervaring is hier ook een onderdeel in.”
Coaching op de werkvloer
Als je als junior ergens begint en er staat een programma vol trainingen én een persoonlijke coach voor je klaar, dan heb je een enorm vangnet voor de uitdagingen die je tegenkomt. “Door de coaching en training van Formorrow is het voor medewerkers eigenlijk onvermijdelijk om aan jezelf te werken. Je wordt gedwongen om jezelf beter te leren kennen! En dat is als organisatie heel waardevol. Dit is namelijk niet heel vanzelfsprekend. De tijd van opdrachtgevers is natuurlijk beperkt. Het krijgen van directe ondersteuning op dat vlak helpt de starter, maar is ook voor de werkgever een fijne bijkomstigheid.”
Sven hoort daarnaast ook van de medewerkers dat zij het fijn vinden om coaching te krijgen. “De mogelijkheid om met iemand te zitten die wat langer en dieper op bepaalde onderwerpen in kan gaan om te reflecteren. Het hebben van een plek waar je alle vragen op tafel kan leggen, ook buiten de inhoud om, is goed voor de persoonlijke ontwikkeling. De coach is onafhankelijk en dat schept toch een andere band. Je kan daar echt zeggen wat je denkt, zonder dat er sprake is van belangenverstrengeling.”
Remote onboarden: het kan!
Het werken op afstand kent in het inwerkproject wat uitdagingen waar je alert op moet zijn. Enerzijds maakt het digitale landschap het eigen werk een stuk flexibeler, hierdoor kan je efficiënt met je tijd omgaan. Anderzijds, als je startend bent in een organisatie kan diezelfde flexibiliteit voor een junior leiden tot onduidelijke verwachtingen. Een starter heeft geen netwerk en geen referentiekader. Hierdoor hebben ze minder zicht op vraagstukken als: ‘wat zijn de processen?’, ‘wie hoort bij dat proces?’ en ‘wat zijn de verwachtingen tijdens het proces?’. Daar moet je bewust tijd voor vrij maken. Want als starter kan het best een uitdaging zijn. Daar komt bij dat je met thuiswerken niet altijd in contact staat met je collega’s. “Al die ingrediënten kunnen een remote start gewoon ingewikkeld maken, vooral als het je eerste baan is.” Sven vond het prettig hier de coach van Formorrow bij in te zetten, die gaf handvatten in dit proces. Een coach van Formorrow schiet enerzijds heel praktisch te hulp, zoals bij de eerste dingen die de starter tegenkomt in de nieuwe baan. Anderzijds voert de Formorrow-coach structureel gesprekken gericht op de ontwikkeling tot een zelfbewuste, zelfsturende en competente medewerker. Sven is duidelijk, “je kan starters zeker onboarden in een thuiswerksituatie. Ik denk dat als je de de juiste ruimte en de juiste ondersteuning biedt, dat het goed mogelijk is”.
Manja is tijdens de lockdowns doorgegaan met het aannemen van starters en de onboarding is vanuit huis gedaan. Dat vergt aanpassingsvermogen van iedereen. Gelukkig konden startende medewerkers bij hun coach van Formorrow terecht waarbij automatisch vragen als; ‘hoe red je je in zo’n situatie?’, ‘hoe doe je dat allemaal online?’, ‘hoe maak je nu kennis met het team?’ besproken werden. Over het algemeen is dat gelukkig heel goed gegaan. “Wat wel een flink verschil heeft gemaakt is het gemis van jullie Take-Off weekend als aftrap van de Academy. Die hebben jullie aan het begin van het programma, een hele bijeenkomst waarbij ze allerlei opdrachten moeten doen, daar hebben mensen het jaren later nog over. Hopelijk als de restricties soepeler zijn kan dat weer opgepakt worden. Dat weekend is echt een heel ding onder de trainees van Formorrow!”
Benieuwd naar wat talent van Formorrow voor jouw organisatie kan betekenen?
Manja en Sven zijn overtuigd van het werken met junioren geselecteerd door Formorrow. Naast dat zij worden bijgestaan met een intensieve begeleiding tijdens de start van deze junioren, groeit talent van Formorrow bewezen uit tot snelle groeiers. En Formorrow gaat voor een match op de lange termijn: Formorrow-talent blijft gemiddeld vijf tot zeven jaar bij de opdrachtgever.
Meer weten? Say hi!
Op zoek naar IT talent?
Knop
Naam recruiter
Recruiter